Přeskočit na hlavní obsah

Rozhovor s Leošem Kyšou: Brak, bestseller a umělá inteligence ve světě knih

Leoš Kyša, známý také jako autor František Kotleta, se ve světě literatury pohybuje s naprostou upřímností a pragmatismem. Odmítá konvenční kritiku, pohlíží na knižní trh s chladnou hlavou a nebojí se provokovat srovnáním. V našem obsáhlém rozhovoru se Kyša otevírá o svém pohledu na literární sféru, od složitostí sudetoněmecké historie a fenoménu zakopaných pokladů, až po psaní s asistencí umělé inteligence a zákulisí nakladatelského byznysu.


Literární kritika je u nás do značné míry mrtvá. Jaký je váš názor na vnímání „vysoké“ a „nízké“ literatury, například v žánru sci-fi?

Literární kritika je v podstatě k ničemu. V žánru fantastiky je to zvlášť vidět – tam jsme všichni kamarádi, takže buď někoho naštveš a dá ti tři hvězdičky, nebo jsi kámoš a máš pět. Nemáš tam vlastně žádné skutečné měřítko kvality. V Česku je ten žánrový rozdíl často jen nálepka. Stačí, když autor řekne: „Je to vysoká literatura a má to přesah,“ a lidé to tak začnou brát. Přitom to může být stejný brak jako cokoliv jiného, se stejným stylem vyprávění. Rozdíl mezi autory jako je Radka Třeštíková a Haruki Murakami spočívá v podstatě jen v tom, jak se k nim kritika postaví.

Kdyby knihu Kde jsi, když nejsi napsal Murakami, lidé by dnes říkali, jak je to hluboké, drásavé a tíživé zkoumání rozpadu mezilidských vztahů a manželství. Protože to napsala Radka, je to pro mnohé jen „prcárna“. Jde přesně o to, jakou značku knize dáš. Česká kritika navíc obecně strádá, zmizela z novin, nemá podporu. Přitom literatura, i ta mainstreamová, jde hodně nahoru, jen kritika je Popelka. Co se týče recenzí Kotlety, tam platilo, že čím hůř o mně napsali – nechuťárny, nekorektní vtipy, prcání – tím líp, protože si lidé řekli: „Wow, to chci!“

Pojďme k vašim knihám. Sudetenland se zabývá alternativní historií. Jak náročné je budovat paralelní realitu, když zároveň vycházíte z konkrétních historických událostí?

Téma Sudetenlandu jsem v hlavě konstruoval a promýšlel asi patnáct až dvacet let. Žil jsem v Sudetech, to je složitý příběh mé rodiny. Můj dědeček byl osídlovací komisař, prováděl odsun, ale zároveň tam spoustu Němců nechal, za což mu komunisté později zatápěli. Vyrůstal jsem obklopený historií, třeba s hrníčky se symboly, které zbyly v pohraničí. Bylo to prostě životní téma. Nejtěžší na alternativní historii je udržet se faktů a zároveň věrohodně vymyslet, jak by to vypadalo, kdyby odbočka dopadla jinak.

Já jsem přesvědčen, že i kdyby nedošlo k odsunu a v pohraničí zůstali dva miliony Němců, nebylo by to dobré řešení. Vztahy by byly horší. Němci by za sebou měli desítky let šikany ze strany systému, a ti, co by zůstali, by byli týranou menšinou. Jakmile by přišlo Pražské jaro nebo sovětské tanky, ti, co neodešli dřív, by utíkali do Německa. V 90. letech by navíc díky markám zbohatli, obchodovali by a Češi by na ně žárlili. Bylo by to pořád špatné. Ač to zní tvrdě, myslím si, že Beneš udělal špinavou práci, ale pro budoucnost země, zvlášť s ohledem na hrozící nacionalismus (viz Jugoslávie), to bylo nakonec nejlepší ze všech špatných řešení.

Kniha Sudetenland vyvolala obrovskou debatu. Překvapilo vás něco na reakcích čtenářů?

Nejvtipnější byla debata, která začala už před vydáním. Lidé to nečetli a hned křičeli: „Relativizace Benešových dekretů, útok na dekrety!“ To bylo geniální, přesně věděli, o čem to bude, aniž by to měli v ruce. Druhá věc, která mě překvapila, byla univerzálnost sudetské zkušenosti. Psal jsem o Bruntálsku, ale psali mi lidé z Liberce, z jižních Čech i Moravy a říkali, že to u nich v pohraničí v 90. letech vypadalo úplně stejně. Byly to specifické devadesátky a všude byly stejné historky. Například téma zakopaného pokladu. Lidé mimo Sudety to považovali za lacinou, indianajonesovskou zápletku, ale kdo žije v pohraničí, zná z rodiny historky o zakopaném pokladu. Já sám jsem s kamarády našel poklad z dob nacismu, takže to je prostě místní realita.

Když se vrátíme k vaší literární spotřebě. Čtete spíše nové knihy, nebo se vracíte ke klasikám? A co je pro vás měřítkem kvality?

Teď mám období starých a hodně starých knih. Čtu třeba dobrodružné knihy od Lesage, předchůdce Dumase, a poslední rok je to hodně literatura faktu, jako každý stárnoucí bílý muž. Obracím se ke starému Římu. Jako kluka mě formoval Kulhánek, Tarzan a sešitová sci-fi. Měřítkem kvality je pro mě Terry Pratchett. Čtu jeho knihy, třeba Noční hlídku, pořád dokola, možná třicetkrát, a pokaždé tam najdu něco nového. To je ta kvalita.

Obecně platí, že dobrá kniha je ta, na kterou se těšíš, že ji budeš číst, a ta, kterou dočteš. Dřív jsem měl povinnost dočíst každou knihu. Dneska, po 20 nebo 30 stránkách, když mě to přestane bavit, tak toho nechám. Život je krátký. Vlastně je to pro mě takové kritérium: musí to vyvolat nějakou emoci. Radost, smutek, nebo i nenávist vůči hrdinovi. Když v sobě čtenář po dočtení má „to bylo na hovno“, tak to není ono. Když řekne, „to byla prdel“ nebo „bože, to bylo tak depresivní, že už to nikdy nechci číst“, to je v pořádku. Emoce je klíčová.

Váš poslední román Syndikát se zabývá tématem umělé inteligence. Používáte ji sám při psaní? A kam se podle vás posouvá hranice autorství?

Umělou inteligenci používám spíš jako poradce, ne k psaní samotnému. Například v knize Černá luna hraje Satan se synem šachy. Nechtělo se mi vymýšlet partii, tak jsem AI zadal: „Vymysli mi partii, kde černý vyhraje v patnáctém tahu,“ a ona mi ji popsala. Ulehčilo mi to práci. Také ji používám na generování jmen pro postavy. A v Černé luně jsem ji nechal přeložit věty do sumerštiny. Nikdo sumersky neumí, takže jsem tam flexil a lidé si mysleli, že jsem vzdělaný. Na to je skvělá.

Hranici autorství zatím neposouvám. Jsem pankáč a píšu nárazově, když mám čas – ve vlaku, na záchodě. Při psaní hodně spoléhám na podvědomí. Ráno vstanu a mám v hlavě zápletku, o které jsem nevěděl. Můj mozek to do těch prstů posouvá sám, takže kdybych si nechal radit od AI, kolabovalo by to s mým podvědomím. Jsem přesvědčen, že lidé budou i nadále chtít umělecké produkty od lidí. Budou chtít vztah k autorovi, sochaři. Dříve nebo později se zavede nějaké označení nebo blockchainový důkaz, že nečtou něco, co vygeneroval Kišův asistent, ale co napsal Kyša. Navíc se domnívám, že lidé si budou spíše příběhy tvořit sami pomocí AI. Řeknou: „Chci tam mít trpaslíky, elfy, dva draky, hodně análního sexu...“ A AI jim to napíše. To je naše dystopická budoucnost.

Zmiňoval jste pragmatický pohled na vydávání. Jak se s autorskou odměnou a byznysem?

Živím se pouze psaním, což je výhoda. Problém je v tom, že 95 % autorů se tím živit nemůže, ale pořád tam je ten „páv na střeše“ – naděje, že to zabere a prodáš 100 000. Důležité je mít dobrého nakladatele. Procenta z prodeje se u nás liší. Když kniha stojí 400 Kč, 10 % je 40 Kč. Když prodáš 10 000, máš 400 000. Když ti dobrý nakladatel dá 20 %, máš 800 000. U některých nakladatelů dostaneš jen 3 nebo 5 %. Mám dvojciferné číslo, mám dobrého nakladatele.

Celý byznys stojí na slepé důvěře. Ty věříš nakladateli, nakladatel věří distributorovi, distributor věří prodejcům e-knih. Nikdo to reálně neověřuje. Navíc knihy se mohou válet u distributorů dva roky, pak ti vrátí půlku ohmatanou, nebo je rovnou necháš zničit, abys je nemusel někde skladovat. Přesto Češi knihy hrozně kupují, jsou v tom fenomenální. Můj poslední román Syndikát, který vyšel v prosinci, byl v síti Dobrovský desátou nejprodávanější knihou za celý loňský rok, což je skvělé. Mám štěstí, že se to povedlo.

Na závěr: Rychlopalba knižních otázek:
Nejlepší knížka, kterou jsi nikdy nečetl?

Jméno růže od Umberta Eca. Stále ji mám odloženou v knihovně, ale ještě jsem se k ní nedostal.

Jakou knížku bys doporučil svému sedmnáctiletému já?

Spolčení hlupců od Johna Kennedyho Toolea. Miluji ji, četl jsem ji až na vysoké, ale ocenil bych ji i dřív.

Kterou knihu bys nikdy nečetl podruhé, protože to bylo utrpení?

Utrpení mladého Werthera. Bylo to velké utrpení. Je to tak sladkobolné, až je to Young Adult červená knihovna.

U jaké knihy lituješ, že jsi ji nenapsal?

Asfalt od Štěpána Kopřivy.

Poslední kniha, u které sis říkal, že ji musíš přečíst podruhé?

Spolčení hlupců, dám si ho tak pošesté.

Kterou knihu napsal lidsky odpudivý autor, ale je geniální?

Bible. Tam spousta autorů nebyla úplně v pořádku.

Přečtěte si také:

Hluboká práce (Cal Newport)

Kniha Hluboká práce od Cala Newporta se zaměřuje na dovednost soustředěné, vysoce produktivní práce, která je v dnešním rušném a rozptýleném světě stále vzácnější. Autor rozlišuje mezi hlubokou prací, tedy intenzivním soustředěním na náročné úkoly, a povrchní prací, která zahrnuje běžné a méně důležité činnosti. Newport ukazuje, jak kultivovat návyky a prostředí podporující hlubokou práci, která zlepšuje schopnost učit se a vytvářet hodnotné výsledky. Nabízí praktické rady, jak eliminovat rozptýlení, plánovat práci a efektivně řídit svůj čas. Kniha je přínosná pro všechny, kdo chtějí dosáhnout lepších výsledků a najít v práci smysl. Proč knihu číst: Naučíte se soustředit na klíčové úkoly a dosahovat hlubokého stavu koncentrace. Pochopíte, jak odstranit nebo minimalizovat rušivé vlivy v pracovním i osobním životě. Získáte strategie pro zlepšení produktivity a kvality své práce. Dozvíte se, proč je hluboká práce nezbytná pro profesionální úspěch v dnešním světě. Naučíte se řídit svůj čas...

Psychologie peněz (Morgan Housel)

Kniha „Psychologie peněz“ se zabývá tím, jak lidská psychologie a naše chování ovlivňují vztah k penězům, investování a finančním rozhodnutím. Morgan Housel ukazuje, že úspěch v oblasti financí není jen o znalostech nebo matematice, ale spíše o správném přístupu a psychologii, která ovlivňuje naše finanční volby. Autor se zaměřuje na klíčové principy, jako je trpělivost, jednoduchost a dlouhodobé myšlení. Poukazuje také na to, že finanční chování je často iracionální a že rozhodnutí týkající se peněz ovlivňují naše emoce a životní zkušenosti. Kniha nabízí příběhy a příklady, které čtenářům pomáhají pochopit, jak zvládat osobní finance s větší jistotou a klidem. Proč knihu číst: Naučíte se, jak ovládnout své emoce a přístup k penězům, abyste činili lepší finanční rozhodnutí. Zjistíte, proč jsou trpělivost a dlouhodobé myšlení klíčem k finančnímu úspěchu. Pochopíte, jak vaše životní zkušenosti formují vaše názory na peníze a investování. Dozvíte se, jak rozlišovat mezi bohatstvím a zboha...

Nové zbraně vlivu (Robert B. Cialdini)

 Kniha Nové zbraně vlivu od Roberta B. Cialdiniho navazuje na jeho předchozí bestseller Zbraně vlivu a přináší moderní pohled na psychologii přesvědčování a manipulace. Autor zkoumá, jak se vliv a přesvědčovací taktiky přizpůsobily digitálnímu věku, kdy je komunikace rychlejší a lidé čelí většímu množství podnětů. Kniha se věnuje nejen tradičním principům vlivu, jako jsou reciprocita, autorita nebo sociální důkaz, ale také novým technikám ovlivňování prostřednictvím technologií a sociálních sítí. Cialdini své poznatky zakládá na vědeckém výzkumu i reálných příkladech. Dílo je praktickým průvodcem pro každého, kdo chce lépe rozumět vlivu a umět ho využít eticky i efektivně. Proč knihu číst: Naučíte se rozpoznávat manipulativní taktiky a chránit se před nimi. Získáte praktické nástroje pro etické ovlivňování druhých. Pochopíte, jak digitální technologie mění pravidla komunikace a vlivu. Zlepšíte své schopnosti přesvědčovat v osobním i profesním životě. Inspirujete se reálnými příběhy...

PR: "Netflix" pro čtenáře krimi a thrillerů ...s dárky ZDARMA!

Jste nadšenými čtenáři detektivek, thrillerů, krimi, či hororu? Pak NESMÍTE přehlédnout toto: Napínavé příběhy, které vám rozbuší srdce. Už nemusíte procházet stovky titulů, pročítat recenze a doufat, že tentokrát se trefíte do něčeho, co stojí za to. Nově je dostupný on-line magazín Soumrak , kde získáte přístup k tomu nejlepšímu napětí, co kdy čeští autoři napsali a přitom takhle pohromadě vám to v běžných knihkupectvích nenabídnou. Objevte díla nejlepších autorů z ČR Věřte, že vaší divokou čtenářskou jízdou, která za chvíli začne, vás provedou ti nejlepší autoři z české literatury. Tak například: František Niedl, Antonín Mazáč, Andrea Čekanová, Lucie Lukačovičová, Martin Štefko, Veronika Fiedlerová, Lukáš Hrdlička, Ludmila Svozilová, Petr Válek Zuzana Rampichová a mnoho dalších. "Netflix" pro čtenáře krimi, thrillerů a hororů Magazín Soumrak - to je (podobně jako Netflix pro filmy) váš neomezený přístup k příběhům (ve formě textu). Číst můžete, co chcete, kdykoliv chcete...

Proč spíme (Matthew Walker)

Kniha "Proč spíme" od Matthewa Walkera se zabývá vědeckými poznatky o spánku a jeho zásadním vlivu na naše fyzické i psychické zdraví. Walker vysvětluje, proč je spánek jedním z nejdůležitějších aspektů našeho života a jak ovlivňuje naši paměť, kreativitu, schopnost se učit, imunitu a celkové zdraví. Kniha ukazuje, jak nedostatek spánku zvyšuje riziko chronických nemocí, jako je cukrovka, obezita nebo srdeční onemocnění, a zároveň zhoršuje kognitivní funkce. Autor také rozebírá, jak různé faktory, včetně moderního životního stylu, technologií a stresu, narušují kvalitu spánku. "Proč spíme" poskytuje praktické rady pro zlepšení spánkových návyků a maximalizaci přínosů spánku. Proč knihu číst: Dozvíš se, proč je spánek klíčový pro tvoje fyzické a psychické zdraví. Naučíš se, jak zlepšit kvalitu spánku a využít jeho přínosy pro lepší paměť, kreativitu a celkovou výkonnost. Zjistíš, jak nedostatek spánku negativně ovlivňuje tvé tělo a zvyšuje riziko nemocí. Pochopíš, ja...