Český statistický úřad spustil další ročník projektu Minisčítání, do kterého se mohou zapojit žáci základních škol a víceletých gymnázií. Do online dotazníku mají možnost odpovídat od pondělí až do pátku 5. prosince. Cílem akce je přiblížit dětem svět statistiky zábavnou formou a zároveň ukázat, jak se jejich zvyky a životní styl v průběhu let mění.
Statistika jako hra
Projekt je určen pro děti ve věku od devíti do patnácti let. Jak uvedl úřad v časopise Statistika a my, školáci si na vlastní kůži vyzkouší vyplňování online dotazníků, naučí se porozumět principům statistiky a lépe se orientovat v grafech. To vše v podobě hry, která je pro mladou generaci přirozenější než tradiční výklad matematiky ve třídě.
Na co se Minisčítání ptá
Děti odpovídají na otázky, které pokrývají nejrůznější oblasti jejich života. Zjišťuje se například:
- jak často sportují,
- kolik knih přečtou za rok,
- kolik času tráví na internetu,
- zda už někdy spaly venku pod širým nebem,
- jak probíhá jejich štědrovečerní večeře,
- a dokonce i to, jakou nadpřirozenou schopnost by si přály mít.
Čtení knih: jedni čtou desítky, jiní vůbec
Jedním z nejzajímavějších zjištění je vztah dětí ke knihám. Z průběžných výsledků vyplývá, že nejčastěji přečtou školáci jednu až čtyři knihy ročně. Pouze zhruba desetina jich zvládne více než deset titulů za rok, což je pro knihomoly pozitivní zpráva, ale zároveň se ukazuje, že čtvrtina dětí nepřečte ani jednu knihu. Mobilní telefony, sociální sítě a hry tak u části žáků čtení zcela nahrazují.
Životní styl školáků pod lupou
Statistici se nezaměřují jen na čtenářské zvyklosti. Data ukazují, že přibližně polovina dětí chodí spát mezi desátou a půlnocí, a dokonce více než deset procent až po půlnoci. Pokud jde o to, čeho by se dokázaly vzdát, vede sladké – bez něj by se obešly asi dvě pětiny respondentů. Mobilu by se na týden až měsíc vzdalo jen 13 procent, což ukazuje, jak pevně jsou digitální technologie součástí jejich každodenního života.
Kapesné a finanční návyky
Zajímavé jsou i údaje o kapesném. Pravidelně ho dostává 45 procent dětí, nepravidelně více než třetina. To ukazuje, že finanční samostatnost si mladí lidé začínají budovat už v raném věku, i když forma a pravidelnost se liší.
Projekt s tradicí
Minisčítání proběhlo poprvé v roce 2010 a od té doby se stalo tradiční součástí vzdělávání. Do letošního ročníku se podle dosavadních výsledků zapojila už více než tisícovka žáků. Pro statistiky jde o cenný zdroj dat, pro děti o zábavnou možnost, jak se podívat na sebe i své vrstevníky z jiného úhlu.